اعضای هیات علمی

بازگشت

روانشناسی اجتماعی مدرسه دکتری

برای مشاهده طرح درس اینجا وارد شوید.

دانشگاه شهید چمران اهواز

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

طرح درس ویژة درس‌های تحصیلات تکمیلی دانشگاه

 

آدرس ایمیل:morteza_omid@scu.ac.ir

مرتبة علمی: دانشیار

نام و نام خانوادگی:      استاد:مرتضی امیدیان

نیمسال تحصیلی:: اول ۱۴۰۰-۹۹

گروه:: روانشناسی

دانشکده: علوم تربیتی و روانشناسی

تعداد واحد:۲واحد

نام درس: روانشناسی اجتماعی مدرسه

 دورة تحصیلی: دکتری

جایگاه درس در برنامة درسی دوره: اختیاری

 

 

هدف کلی:

شناخت نظام های اجتماعی، مدرسه به به عنوان یک نظام اجتماعی، شناخت آموزش چند فرهنگی، طبقه اجتماعی-اقتصادی، هویت فرهنگی، اقوام و ملیتها و شناخت نقش فرهنگ در پیشرفت های آموزشی

 

 

 

 

 

 

 

اهداف یادگیری:

 از دانشجو انتظار می رود ویژگی های یک نظام اجتماعی و شباهت مدرسه با این مفهوم را توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رود عناصر اساسی نظام اجتماعی مدرسه را توضیح دهد.

از دانشجو انظار می رود تفاوت ها و شباهت های  روانشناسی اجتماعی کاربردی و بنیادی را توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رود اهداف و نقش های مختلف یک روانشناس اجتماعی کاربردی را شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رود ۴ حوزه نظری ادراک اجتماعی، نفوذ اجتماعی، روابط اجتماعی و رفتار جامعه گرا را به صورت کاربردی با نمونه هایی شرح دهد  .

از دانشجو انتظار می رود روانشناسی اجتماعی را در مقایسه اجتماعی، خودپنداره و تصورات قالبی در کلاس درس به کارگیرد.

از دانشجو انتظار می رود نقش گروه و کاربرد آن را در کلاس درس توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رود روابط بین افراد درون مدرسه را از منظر نقش اجتماعی شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رود نقش فرهنگ مدرسه در عملکرد تحصیلی و اجتماعی افراد در سازمان مدرسه شرح دهد.

از دانشجو انتظار می رود نقش مدرسه را در شکل گیری اخلاق و انحرافات اخلاقی توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رود تقلب و علل شکل گیری و روش های پیشگیری از ان را توضیح دهد.

از دانشجو انتظار می رود ترک تحصیل و شکست تحصیلی را در زمینه اجتماعی مدرسه تبیین کند.

از دانشجو انتظار می رود موضوع اعتیاد به عنوان یک آسیب اجتماعی در مدرسه را تحلیل کند و برایش راه حل ارائه دهد.

 

رفتار ورودی:

دانشجو برمفاهیم روانشناسی اجتماعی در درس پیش نیاز مربوطه مسلط باشد.

مواد و امکانات آموزشی:

پورپوینت، ماژیک و وایت بورد، کتاب و اینترنت.

 

 

 

 

 

 

روش تدریس:

سخنرانی، مباحثه، پرسش و پاسخ

 

 

 

 

 

 

 

 

وظایف دانشجو:

پیش مطالعه موضوعات هر جلسه، جستجوی پژوهش های مطرح شده، پاسخ به پرسش های پایان هرفصل به عنوان تکلیف در طول ترم و مطالعات منابع جدید. به علاوه هر دانشجو یک مقاله با استفاده از حداقل 10 منبع جدید(2سال اخیر) دریکی از حوزه های روانشناسی اجتماعی تعلیم و تربیت تهیه کند. و به صورت پورپوینت در یک جلسه در کلاس ارائه دهد.

 

 

 

 

 

 

 

شیوه آزمون و ارزیابی:

آزمون کتبی مشتمل 12 نمره و 8نمره برای انجام تکالیف مربوطه در طول ترم منظور می گردد.

 

 

منابع درس:

 

روانشناسی اجتماعی کاربردی، شناسایی و مدیریت مشکلات اجتماعی، مولفان لیندا استگ، آبراهام پی، بانک و تالیب روتن گاتن، ترجمه و تألیف:: دکتر مرتضی امیدیان، محمد حسن انوری تفتی،  انتشارات دانشگاه یزد.

جزوه استاد از کتاب در دست تألیف .

کتاب انگلیسی THE SOCIAL PSYCHOLOGY OF EDUCI\TION, David W. Johnson, University of Minesota